17.06.2024
Trudno wymienić obszary przemysłu, które nie zostały dotknięte zmianami klimatycznymi i środowiskowymi. Wzrost liczby katastrof naturalnych (ze średnio 79 rocznie 80. Ubiegłego wieku do 170 w samym 2021 roku) wzbudza niepokój wśród społeczeństwa i właścicieli przedsiębiorstw. Badania PwC potwierdzają te obawy, ukazując, że ponad 55% światowego PKB zależy od czynników, które są wysoce lub umiarkowanie zależne od natury. Firmy zdają sobie sprawę, że każda gałąź przemysłu w pewnym stopniu jednocześnie wpływa na świat wokół i jest od niego zależna.
Wyniki badania „CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej” pokazują, że 84% firm już prowadzi działania mające na celu walkę ze zmianami klimatu. Rosnąca świadomość konsumentów, którzy coraz chętniej sięgają po produkty jak najmniej szkodzące środowisku, oraz kształtowane normy prawne, wymagają modernizacji podejścia do prowadzania biznesu.
Firmy są odpowiedzialne za przygotowanie kompleksowego planu działań na rzecz społeczności i środowiska oraz raportowanie ich wyników zgodnie z wytycznymi. CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu, określa obszary tych działań, a dyrektywa CSRD nakłada obowiązek raportowania. Dyrektywa stanowi punkt odniesienia oraz ujednolica wytyczne, do których musimy dążyć. Wymaga również zaangażowania interesariuszy w proces raportowania, co pozwala uniknąć pozornych działań proekologicznych i sprzyja zawarciu prawdziwych informacji w raportach.
Pierwsze raporty, obejmujące kwestie pozafinansowe, ukażą się już na początku 2025 roku. Obowiązek raportowania wstępnie będzie dotyczyć firm, zatrudniających ponad 500 pracowników i posiadających status jednostki zainteresowania publicznego.
Część przedsiębiorców, szczególnie mniejszych, może zakładać, że nowe realia obejmą wyłącznie działalność wielkich korporacji. W rzeczywistości już od 2027 roku obowiązkiem raportowania działań pozafinansowych zostaną objęte również małe i średnie przedsiębiorstwa. Poza tym, nawet przed tym rokiem, społeczna odpowiedzialność firmy stanie się jednym z kluczowych czynników, decydujących o wyborze firmy na kontrahenta, gdyż duże podmioty, raportujące swoje działania CSR będą oczekiwać podobnego poziomu świadomości od swoich dostawców i partnerów.
Strategia CSR, traktowana wcześniej wyłącznie jako dodatek do działań PR, obecnie jest decydującym czynnikiem dla inwestorów i innych interesariuszy. Według raportu KPMG, 71% dużych i średnich firm uważa, że przedsiębiorstwa powinny raportować kwestie pozafinansowe, w tym związane z CSR i ESG. Przyznają również, że funkcjonowanie przedsiębiorstwa zgodnie z założeniami CSR korzystnie wpływa na wyniki finansowe. Wdrożenie strategii społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga zmian w działalności firmy na kilku poziomach:
Firmy, podejmujące aktywne działania z zakresu CSR, odpowiedzialnie podchodzą do zużycia zasobów naturalnych oraz inwestują w nowoczesne rozwiązania, które minimalizują szkodliwy wpływ przemysłu na środowisko.
W Control-Service od lat wspieramy świadomych przedsiębiorców. Dzięki doświadczeniu i udanym wdrożeniom dla firm z różnych sektorów jesteśmy w stanie dobrać najskuteczniejsze rozwiązania oraz weprzeć w doborze narzędzi minimalizujących zużycie energii, automatyzujących oraz wizualizujących procesy produkcyjne.
Wprowadzenie technologii, oszczędzających energię jest ważnym elementem strategii CSR. Jednym ze sposobów wykazujących szybkie efekty, jest wykorzystanie przetwornic częstotliwości – w myśl zasady, zgodnie z którą najbardziej zielona jest energia, której nie zużywamy.
Przetwornice częstotliwości, popularnie nazywane falownikami, pozwalające zminimalizować zużycie energii. Działanie urządzeń polega na optymalizacji pracy silnika poprzez dostosowanie prędkości i momentu obrotowego do rzeczywistych potrzeb, co znacząco zmniejsza zużycie energii. Prowadzi to do obniżenia kosztów operacyjnych i – co ważne – zmniejszenia emisji CO2.
Dzięki możliwości integracji z już istniejącymi systemami oraz różnorodności parametrów technicznych nasz zespół efektywnie dobiera urządzenia do potrzeb klientów z każdej gałęzi przemysłu. Korzystamy z napędów Danfoss lidera w optymalizacji rozwiązań energetycznych i klimatycznych.
W Control-Service wychodzimy z założenia, że świadome podejście do eksploatacji i naprawy napędów wydłuża okres ich funkcjonowania. W przypadku awarii prowadzimy całodobowy serwis falowników oraz gwarantujemy telefoniczne wsparcie techniczne w razie potrzeby natychmiastowej naprawy. Na czas serwisów, klienci mogą korzystać z wypożyczalni przetwornic częstotliwości. Dzięki temu unikają przestojów w produkcji. Natomiast zwykle współpracujemy tak, żeby nie dopuszczać do sytuacji awaryjnych – stawimy na proaktywne audyty przetwornic – DrivePro® Site Assessment.
Również automatyzacja i robotyzacja przemysłu mogą znacząco przyczynić się do redukcji negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Wdrożenia w tym zakresie zwiększają efektywność produkcji, co prowadzi do mniejszego zużycia surowców, energii, a także redukcji odpadów. Automatyzowane systemy pozwalają optymalizować procesy produkcyjne w czasie rzeczywistym, co minimalizuje straty surowców. Robotyzacja z kolei pozwala na wprowadzenie zaawansowanych systemów monitorowania stanu maszyn i predykcyjnej konserwacji. Dzięki temu urządzenia mogą być utrzymywane w optymalnym stanie, co zmniejsza ryzyko awarii i przestojów. To prowadzi do bardziej efektywnego wykorzystania maszyn, wydłuża ich żywotność i zmniejsza ilość odpadów związanych z wymianą części i sprzętu.
OD 2001
na rynku
tylko
najwyższa
jakość
lider
wśród
dystrybutorów
gwarancja
wsparcia
technicznego 24 / 7